Vektor / Pixel

När man pratar om grafisk form så finns det två primära format. Pixelbaserad samt vektorbaserad grafik. Båda formaten har sina för- och nackdelar, men något förenklat kan man säga att pixelbaserad grafik lämpar sig bäst för bilder och foton och vektorbaserad grafik lämpar sig bäst för logotyper och texter.

Video som förklarar skillnaden mellan Pixel och Vektor

Pixelformatet

Används mest till skärmgrafik - Spel, appar och annat som kommer att visas på skärm. Fotografier och detaljrika bilder blir bäst i detta format. Det är även i detta format som en digitalkamera tar bilder.

Vektorformatet

Används helst vid tryck - Majoriteten av all grafik som är tryckt (ej fotografier) är skapade i detta format.

Det här formatet baseras på bildpunkter där hela bilden är uppbyggd på ett sätt som inte är helt olikt hur saker är byggda i LEGO. En bild med låg upplösning består av ett lågt antal LEGO-bitar (pixlar) och en bild med hög upplösning består av ett högt antal LEGO-Bitar. För att producera pixelbaserad grafik finns ett antal populära programvaror där Adobe Photoshop är ett av de mest kända programmen. Pixelgrafik är ett format som till största delen används för ren skärmvisning som på till exempel webbsidor och i applikationer.

När man arbetar med pixelbaserad grafik så bör man redan från början ha en ungefärlig uppfattning om hur man ska använda det man producerar så att man har möjligheten att trycka det i så hög kvalitet som möjligt. Ska man till exempel trycka en storformatsprodukt som kommer att ses på relativt nära håll så är det viktigt att man arbetar med tillräckligt hög upplösning för att bilderna inte ska se kantiga och pixliga ut. Det kan ibland dock ställa högre krav på vilket källmaterial man använder sig av, men när det kommer till foton så levererar de flesta kameror idag bilder som är tillräckligt högupplösta för att se bra ut i tryck i normalstorlek.

Fördelar

  • Enkelt att producera
  • Bra kvalitét på fotografier och bilder med mycket detaljer
  • Alla kan förhandsvisa en pixelbaserad fil

Nackdelar

  • Ej skalbart
  • Editering av bilder är oftast destruktiv med bildförsämring som följd
  • Större format och upplösningar är mer krävande för dator med mera.
  • Färgskiftningar kan uppstå då färgsystemet är RGB

Vektor - texter, logotyper, illustrationer (Profilprodukter)

Vektorbaserad grafik baseras på primitiva former som till exempel linjer och cirklar vilket betyder att allt material producerat i vektorformatet är baserat på geometriska primitiver och matematiska formler. Det betyder dock att allt som är skapat i vektorformat är helt och hållet skalbart. I jämförelse med pixelbaserad grafik som är kraftigt begränsat när det kommer till skalbarhet kan man alltså förstora eller förminska ett vektorbaserat objekt i oändlighet och det kan därför tryckas på allt från ett USB-minne, pennor och reflexer upp till storformatsprodukter som till exempel en tältvägg eller banderoll utan att kvaliteten för den skull försämras. För att producera material i vektorformatet använder man oftast Adobe Illustrator. Vektorgrafik är det primära valet för tryckt material då det är storleksoberoende och skalbart och även gör det möjligt att justera material i efterhand.

Fördelar

  • Otroligt skalbart
  • Stor valfrihet i storlek, färg, form etc
  • Förhållandevis små filstorlekar underlättar hantering av filer
  • Färgmässigt är det lättare att få till korrekta färger vid tryck

Nackdelar

  • Programmen har en längre startsträcka och högre inlärningskurva
  • Fotografier och bilder med mycket detaljer blir sällan riktigt bra i vektorformatet.
  • Går bara att öppna i specifika program
  • Klurigt att förhandsvisa projekt om de ej sparas som PDF